CELEBRITY
95-procentowy rabat dla Nawrockiego w TV Republika? “Z troski o budżet kandydatów”
Telewizja Republika w ciągu 2,5 miesiąca kampanii prezydenckiej wyemitowała niemal 1500 spotów Karola Nawrockiego z 95-procentowym rabatem – wynika z ustaleń Wirtualnej Polski. Co na to Tomasz Sakiewicz?
Wirtualna Polska ustaliła, że Telewizja Republika w okresie od 14 marca do 30 maja 2025 roku wyemitowała niemal 1500 spotów Karola Nawrockiego z 95-procentowym rabatem. Oznacza to około 20 emisji dziennie, każda za średnio 109 złotych. Dodatkowo stacja miała zarobić ponad 768 tysięcy złotych na promocji kandydata w internecie. WP przeanalizowała załączniki do sprawozdania finansowego, które komitet wyborczy Nawrockiego przesłał do spółki. Wynika z nich, że Telewizja Republika wystawiła pięć faktur na łączną kwotę ponad 156 tysięcy złotych za emisję 1436 spotów w telewizji w ciągu 2,5 miesiąca.
Cena spotów była znacznie niższa od standardowej dzięki rabatowi. Portal podał przykładowo, że 30 sekund reklamy przy głównym wydaniu serwisu informacyjnego “Dzisiaj” kosztuje 1000 zł, a spot Nawrockiego, trwający 68 sekund, kosztowałby 2500 złotych, ale po uwzględnieniu rabatu cena spadła do 125 złotych. Dokumenty wskazują, że rozliczenia za telewizyjne spoty zostały podzielone na pięć osobnych transz. Osobno TV Republika i komitet Nawrockiego podpisały umowę z kolei na promocję w internecie w okresie od 2 kwietnia do 16 maja 2025 roku. Umowa obejmowała działania na YouTube, Facebooku, Instagramie, w Radiu Republika i na portalu internetowym, a całkowity koszt wyniósł 768 750 złotych.
Redaktor naczelny Telewizji Republika przekazał portalowi, że niskie ceny wynikały – jak opisuje WP – “z troski o budżet kandydatów” w wyborach prezydenckich. “Wszystkie komitety, które chciały się reklamować, dostały identyczną ofertę. Ostatecznie zdecydowały się dwa. Gdyby były inne, dostałyby taką samą cenę. Cena była tak skalkulowana, żeby było stać każdego kandydata i to był główny cel” – przekazał Tomasz Sakiewicz. W jego ocenie stacja zachowała zasadę równości. Była szefowa sztabu Magdaleny Biejat Anna Górska powiedziała, że nie przypomina sobie, by Republika sama przedstawiła ofertę emisji spotów w kampanii. Z kolei pełnomocnik finansowy Komitetu Wyborczego Nawrockiego Tomasz Bartczak odparł, że prezydent “nie korzystał z rabatów i upustów u swoich kontrahentów”.
Niedawno informowaliśmy również, że między innymi dzięki interwencji Gazeta.pl ujawniono oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego za 2024 rok. Wcześniej Sąd Najwyższy informował, że prezydent nie wyraził zgody na upublicznienie dokumentu. Teraz wiadomo, że oświadczenie, datowane na 4 września 2025 roku, ujawnia między innymi, że Nawrocki jest właścicielem 57-metrowego mieszkania, posiada połowę udziałów w 58-metrowym lokalu oraz zgromadził 180 tysięcy złotych oszczędności. Prezydent wciąż spłaca kredyt hipoteczny w wysokości 199,8 tysięcy złotych, a w rubryce dotyczącej dodatkowych źródeł majątku wpisał środki z programu Rodzina 800 plus (11,2 tysięcy złotych). W dokumencie nie ma natomiast słynnej 30-metrowej kawalerki, którą Nawrocki przekazał w trakcie kampanii wyborczej na cele charytatywne.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: “Jest oświadczenie majątkowe Karola Nawrockiego”.
