Connect with us

CELEBRITY

Ambitne plany Krakowa. Pierwsza linia metra już za 10 lat

Published

on

Pierwsza linia metra w Krakowie ma powstać w ciągu 10 lat – zapowiedział prezydent Aleksander Miszalski. Docelowo sieć obejmie dwie linie o długości 29 km, łącząc Nową Hutę z Opatkowicami i Kurdwanowem.

Co musisz wiedzieć?
Władze Krakowa ogłosiły, że pierwsza linia metra zostanie oddana do użytku za 10 lat.
Docelowo powstaną dwie linie metra o łącznej długości ok. 29 km, obejmujące 29 przystanków.
Szacowany koszt inwestycji to 13-15 mld zł, a finansowanie ma pochodzić z budżetu miasta, funduszy europejskich i środków prywatnych.

W środę prezydent Krakowa Aleksander Miszalski ogłosił, że w ciągu dekady mieszkańcy miasta będą mogli korzystać z pierwszej linii metra. Jak podkreślił, projekt ten jest kluczowy dla rozwoju Krakowa i poprawy jakości życia jego mieszkańców. Władze miasta zaprezentowały wyniki prac nad “Studium rozwoju metra w Krakowie”, przygotowanego przez interdyscyplinarny zespół ekspertów.

– Naszym głównym celem jest to, by za 10 lat krakowianie i krakowianki mogli pojechać pierwszą linią metra. To oczywiście cel ambitny, ale metro po prostu krakowianom się należy. Nasza metropolia nie uzyska dodatkowego impulsu rozwojowego bez metra – podkreślił Miszalski.

Jak będzie przebiegać pierwsza linia metra w Krakowie?
Zgodnie z przedstawionymi planami, metro w Krakowie będzie składać się z dwóch linii – M1 i M2 – biegnących z północy na południe. Obie linie rozpoczną się w rejonie Kombinatu w Nowej Hucie, a następnie poprowadzą przez centrum miasta w okolice ul. Brożka, gdzie się rozdzielą. Linia M1 skieruje się do Opatkowic, a M2 na osiedle Kurdwanów. Na trasie znajdzie się 29 przystanków, m.in. Nowa Huta Kombinat, Zalew Nowohucki, pl. Centralny, rondo Kocmyrzowskie, Czyżyny, Dworzec Główny, Teatr Bagatela, Muzeum Narodowe, rondo Grunwaldzkie, Brożka, Ruczaj, Kampus UJ, Łagiewniki, Sanktuarium, Witosa i Opatkowice.

Prezydent Miszalski podkreślił, że niemal 40 proc. mieszkańców Krakowa będzie miało do najbliższego przystanku nie więcej niż 800 metrów. Częstotliwość kursowania pociągów na głównym odcinku wyniesie dwie minuty, a na odnogach – cztery minuty. Według szacunków, z metra będzie korzystać codziennie ok. 280 tys. pasażerów, a czas dojazdu skróci się nawet o połowę.

Metro wyznaczy szlak, na którym będziemy rozwijać nowe osiedla, usługi, miejsca pracy. Metro to również będzie miejsce schronienia w sytuacjach kryzysowych – zapowiedział prezydent Krakowa.

Ile będzie kosztować budowa metra w Krakowie i jak zostanie sfinansowana?
Wiceprezydent Krakowa Stanisław Mazur określił budowę metra jako najważniejszy projekt dla miasta. Szacowany koszt inwestycji to 13-15 mld zł. Mazur zaznaczył, że wyliczenia te opierają się na doświadczeniach z budowy metra w Warszawie oraz rozwiązaniach stosowanych w Europie.

To już są szacunki bardzo realistyczne, bazują na doświadczeniach metra w Warszawie (…) oraz rozwiązań europejskich – zaznaczył Mazur.

Wiceprezydent wyjaśnił, że finansowanie będzie pochodzić z trzech źródeł: budżetu miasta (ok. 10-12 proc.), środków bezzwrotnych, głównie z funduszy europejskich (40-50 proc.), oraz środków prywatnych, wymaganych przy tego typu inwestycjach przez międzynarodowe instytucje finansowe. Mazur podkreślił, że skala przedsięwzięcia wymaga wsparcia centralnego.

– Bez niego nasze miasto straci dynamikę rozwoju – zaakcentował Mazur.

Według wiceprezydenta, krakowskie metro będzie nowoczesnym środkiem transportu, szybkim, bezkolizyjnym i zautomatyzowanym, wzorowanym m.in. na systemie metra w Kopenhadze.

– Krakowskie metro będzie środkiem transportu “bez kompromisów, szybkim, bezkolizyjnym, zautomatyzowanym, autonomicznie się poruszającym” – podkreślił Mazur.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2025 USAtalkin