Connect with us

CELEBRITY

Incydent z zerwaniem kabli na Bałtyku. Fiński sąd bezradny. “Ogromne zaskoczenie”

Published

on

Sąd w Helsinkach orzekł w piątek, że fiński kodeks karny nie ma zastosowania w sprawie załogi tankowca Eagle S podejrzanej o zerwanie podmorskich kabli na Bałtyku. Jednostka należy do tzw. floty cieni wykorzystywanej do omijania zachodnich sankcji nałożonych na Rosję po jej inwazji na Ukrainę. “Ogromne zaskoczenie w tak ważnej sprawie” — tak decyzję sądu komentują fińskie media.

Prokurator oskarżył kapitana oraz pierwszego i drugiego oficera tankowca Eagle S o zniszczenie pięciu podmorskich kabli, w tym energetycznego oraz telekomunikacyjnych, w Zatoce Fińskiej w Boże Narodzenie 2024 r. Domagał się dla odpowiedzialnych za to członków załogi co najmniej dwóch i pół roku więzienia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Według sądu uszkodzenia kabli miały miejsce w wyłącznej strefie ekonomicznej Finlandii, ale czyny te “nie wyczerpały znamion aktu poważnego zniszczenia infrastruktury (sabotażu) dla fińskiego sektora energetycznego lub telekomunikacyjnego”.

Incydent z zerwaniem kabli na Bałtyku. Fiński sąd bezradny
W ocenie składu sędziowskiego zarzucane przez oskarżyciela “zaniedbania” załogi są związane z ich obowiązkami na statku, dlatego też należy uznać, że “był to wypadek morski w rozumieniu Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, w przypadku którego jurysdykcja karna należy do sądu w państwie bandery statku lub obywatelstwa oskarżonych”.

Odnaleziono wszystkich żołnierzy, którzy zaginęli w Norwegii
Według śledczych do przerwania kabli doszło poprzez przeciągnięcie po dnie morza kotwicy statku na odcinku około 90 km. Starsi oficerowie Eagle S, zarejestrowanego wówczas na Wyspach Cooka i płynącego z rosyjskiego portu Ust-Ługa z ładunkiem ropy, odpowiadali za bezpieczne przejście szlakiem morskim w kierunku Egiptu, nawigację i eksploatację jednostki. Zakończone dochodzenie koncentrowało się na tym, w jakim stopniu członkowie załogi powinni byli zauważyć, że kotwica wpadła do morza. Akt oskarżenia opierał się z kolei na założeniu, że podnośnik kotwicy był w tak złym stanie, że załoga statku powinna była to zauważyć, tym samym — jak utrzymywali — był to “czyn umyślny”, a nie przypadkowy.

Piętnaście dronów nad terenem wojskowym w Belgii. Trwa śledztwo
Tankowiec Eagle S, którego załoga — jak wcześniej informowano — składała się z ponad 20 obywateli Gruzji oraz Indii, został zatrzymany przez fińskie służby kilka godzin po uszkodzeniu kabli. W nocnej operacji wejścia na pokład statku uczestniczyły jednostki straży przybrzeżnej, policyjnych jednostek szybkiego reagowania oraz sił zbrojnych.

Po tym zdarzeniu NATO z inicjatywy krajów nadbałtyckich oraz skandynawskich zintensyfikowało działania w celu ochrony podmorskiej infrastruktury krytycznej, organizując misję Baltic Sentry (Bałtycka Straż) z udziałem okrętów wojennych krajów sojuszniczych.

Polska podpisała strategiczną umowę z NATO. Podłączymy się do rurociągów
W marcu tankowiec Eagle S opuścił fiński port. Na podejrzanych i oskarżonych członków załogi władze Finlandii nałożyły zakaz opuszczania kraju. Oskarżeni zaprzeczali stawianym im zarzutom. Uważali również, że Finlandia nie ma jurysdykcji w tej sprawie, ponieważ uszkodzone kable znajdują się poza wodami terytorialnymi tego państwa.

Sąd uznał w piątek, że państwo fińskie będzie musiało pokryć koszty procesowe w wysokości prawie 200 tys. euro.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2025 USAtalkin