Connect with us

CELEBRITY

Zarobki maszynistów w Polsce mogą zaskoczyć. Sprawdź, jakie czynniki wpływają na ich wysokość i jakie benefity oferuje PKP.

Published

on

Ile zarabia maszynista? Napisali to czarno na białym

Ostatnio dużo mówi się o polskiej kolei. Maszynista zauważył wyrwę i zatrzymał pociąg przed wysadzonym torami w pobliżu stacji Mika (Lubelskie). W innym miejscu pociąg z 475 pasażerami musiał nagle hamować przez uszkodzoną sieć trakcyjną. Kolejarze, którzy zapobiegli tragedii, mają zostać uhonorowani. “Fakt” sprawdził, na jakie zarobki może liczyć maszynista w Polsce. Na start maksymalnie 8,5 tys. zł brutto, wynika z oferty PKP PLK.

Zanim pokażmy konkretne ogłoszenie PKP PLK, ważna kwestia — zarobki maszynisty zależą od różnych czynników. Chodzi nie tylko o doświadczenie i region, ale również o rodzaj przewoźnika oraz typ prowadzonych pociągów (pasażerskie, towarowe, międzynarodowe). Na wysokość pensji wpływają też praca nocna, weekendowa czy w święta oraz nadgodziny i premie.

Praca w PKP. Sprawdzamy zarobki
Według internetowej oferty, na początek maszynista zarobi w granicach 6 — 8,5 tys. zł brutto. Tak wychodzi od 4,4 do 6,1 tys. zł netto, czyli “na czysto”.

Na liście benefitów są m.in. “grusza”, czyli dofinansowanie do wypoczynku, dodatkowy dzień wolny, pracownicza kasa zapomogowo-pożyczkowa, ulgi na przejazdy koleją w Polsce i za granicą oraz dofinansowanie do Karty Multisport.

Jako ciekawostkę dodajmy, że według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, mediana zarobków w Służbie OChrony Kolei (SOK) wynosi ok. 4,3 zł brutto, czyli 3275 zł “na rękę”. Oznacza to, że dokładnie 50 proc. zatrudnionych otrzymuje mniej, a 50 proc. więcej niż wymieniona kwota.

Jakie wykształcenie musi mieć maszynista?
Zainteresowani posadą maszynisty mogą aplikować do 30 listopada, ale do spełnienia jest kilka warunków. Praca dotyczy terenu całej Polski, więc dyspozycyjność i gotowość do podróży służbowych, to rzecz oczywista. Maszynista powinien cieszyć się doskonałym zdrowiem, być maksymalnie skupiony i spostrzegawczy.

Kandydat musi mieć wykształcenie średnie techniczne lub zasadnicze zawodowe na kierunku/specjalności: mechanika, elektryka lub sterowanie ruchem kolejowym. Wymagana też licencja maszynisty oraz świadectwo maszynisty lub odpis.

Umiejętność radzenia sobie z emocjami

— czytamy w ogłoszeniu.

Obowiązki? To nie tylko obsługa pociągów, ale też wykrywanie i usuwanie usterek, udział w przeglądach technicznych, prowadzenie dokumentacji i ewidencjonowanie czasu pracy obsady, naprawa infrastruktury kolejowej.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Copyright © 2025 USAtalkin